Nieuws

Op pad in de natuur: Veldwerk in Slichtenhorst

30-09-2024
NieuwsOp pad in de natuur: Veldwerk in Slichtenhorst
Theoretische leerweg, leerjaar 4

Op pad in de natuur: Veldwerk in Slichtenhorst

Afgelopen donderdag (26 september) hebben de examenklassen biologie een inspirerende excursie gemaakt in het kader van ecologie en veldwerk. Dit uitje gaf de leerlingen van de theoretische leerweg de kans om hun soortenkennis te vergroten en om op een praktische manier te leren over de biotische en abiotische factoren die van invloed zijn op ecosystemen.

De excursie vond plaats in natuurgebied van landgoed Slichtenhorst dat bekendstaat om zijn rijke biodiversiteit. De samenwerking tussen landbouw, veeteelt en natuur komen in dit gebied heel mooi samen. Bij aankomst werden we opgewacht door een enthousiaste groep gidsen, die veel kennis hadden van dit gebied. Hun ervaring en verhalen zorgden ervoor dat de leerlingen niet alleen leerden over de soorten die we tegenkwamen, maar ook een beter begrip kregen van het samenspel tussen de verschillende factoren in dit gebied.

Tijdens de wandeling stopten we regelmatig bij verschillende plekken waar de leerlingen uitleg kregen waarom bepaalde soorten juist daar voorkwamen. De ecoloog en de beheerder van het gebied lieten de leerlingen zien hoe biotische factoren, zoals de aanwezigheid van andere planten en dieren, en abiotische factoren, zoals bodemgesteldheid en waterhuishouding, een belangrijke rol spelen in het succes en voortbestaan van specifieke soorten. Zo ontdekten de leerlingen bijvoorbeeld dat bepaalde planten alleen groeien op voedselarme zandgrond, terwijl andere soorten juist afhankelijk zijn van een vochtige bodem. De interactie tussen de biotische en abiotische factoren werd op een levendige manier besproken, waardoor de theoretische kennis van de lessen ineens veel tastbaarder werd.

De samenwerking met de gidsen en de ecoloog maakte deze excursie waardevol en er werd in een contextrijke omgeving geleerd. Hun gezamenlijke expertise zorgde voor een breder inzicht in het gebied. Het veldwerk bood een unieke kans om buiten het klaslokaal de theorie van ecologie in de praktijk te zien en te begrijpen.