Nieuws

Het verhaal van de olifant – Inleiding Corlaer Nieuws

02-09-2024
NieuwsHet verhaal van de olifant – Inleiding Corlaer Nieuws
Inleiding Corlaer Nieuws door Lonneke Hosmar, rector

Het verhaal van de olifant

Vorige week maandag zijn we met alle collega’s gestart met het verhaal van de olifant en de blinden. Het gaat als volgt:

Er was een stad waar alle inwoners blind waren. Op een dag kwam de koning met hofhouding en leger naar de stad. De koning reed op een olifant. De blinden waren nieuwsgierig. Zes van hen snelden de koning op zijn olifant tegemoet en probeerden door te voelen er achter te komen wat de olifant was.

De eerste botste direct tegen de flanken en viel: ”De olifant is een soort muur van klei die in de zon gebakken is”. De tweede voelde een slagtand en riep: ”Wat kan er zo rond en scherp zijn? De olifant moet een speer zijn!”. Toen kwam de derde blinde dichterbij, greep per ongeluk de slurf en zei: “Aha! De olifant lijkt een slang.” Daarna kwam de vierde blinde die de knie van de olifant voelde. Die zei: “De olifant moet wel een boom zijn!” De vijfde blinde raakte een oor van de olifant en zei: ”Het is overduidelijk dat de olifant een waaier is.” De zesde blinde voelde een slingerende staart en zei: “Ik weet het al, de olifant is een touw.”

Toen ze terugkwamen bij de andere blinden, vertelden de zes blinden allemaal wat ze gevoeld hadden, wat de olifant volgens hen was. Zonder te luisteren naar wat anderen vertelden. Ze gingen steeds harder praten en steeds meer door elkaar heen om anderen te overtuigen. Ze waren immers allemaal zelf bij de koning op de olifant geweest, hadden het zelf meegemaakt en echt gevoeld. Niemand begreep er iets van en kon zich voorstellen hoe de olifant eruit zag, wat een olifant is en wat er gebeurd was.

De moraal van het verhaal is dat een olifant, het geheel, te groot is om door één mens te bevatten. Dat iedereen maar een beperkt beeld heeft, een stukje van de olifant kan waarnemen. Dat verschillende mensen en perspectieven nodig zijn om met elkaar zicht op het geheel te krijgen. Alleen door naar iedereen te luisteren, proberen te begrijpen wat een ieder heeft gevoeld en ervaren, kunnen we de olifant in beeld krijgen en zicht krijgen op het geheel. Pas in gesprek met elkaar komt het geheel in zicht.

Dat geldt ook voor onze leerlingen; als team zijn we verantwoordelijk en moeten we samenwerken om de leerlingen goed in beeld te krijgen en de ontwikkeling van onze leerlingen zo goed mogelijk te ondersteunen. Een docent ziet wat er in zijn eigen les gebeurt, maar een collega ervaart het anders en de conciërge ziet weer een andere dynamiek in de pauzes. De mentor is hierbij de spin in het web. Ook ouders/verzorgers en de leerlingen zelf zijn onderdeel van dit team. Ouders hebben informatie en inzichten over hun kind, die van toegevoegde waarde zijn voor de school om hun leerlingen goed te kunnen begeleiden en vice versa.

De komende weken vinden daarom de ouderavonden plaats en ook is er deze maand een LOS-dag gepland. We hopen alle ouders/verzorgers daar te zien en te spreken, zodat we met elkaar een goede start kunnen maken en de hele olifant in beeld kunnen brengen.

Namens alle collega’s wens ik jullie een goed schooljaar!

Lonneke Hosmar, rector