Nieuws

Gouden Week voor leerjaar 2 t/m 6

02-09-2024
NieuwsGouden Week voor leerjaar 2 t/m 6

Gouden Week voor leerjaar 2 t/m 6

De eerste weken van het schooljaar zijn goud waard, vooral voor de groepsvorming. Na de vakantie begint dit proces weer van vooraf aan: leerlingen verkennen elkaar, de docenten en de schoolregels. Deze eerste schoolweek biedt de perfecte kans om een sterk pedagogisch klimaat in de klas te creëren, waar iedereen het hele schooljaar profijt van heeft.

Daarom zijn we tijdens de Gouden Week gestart met een actief en divers programma om elkaar te ontmoeten. Als school hechten we veel waarde aan de onderlinge relaties en deze eerste week staat dan ook in het teken van ontmoeting en verbinding.

Afgelopen week hebben leerlingen aan verschillende activiteiten deelgenomen om hun klasgenoten en mentor/coach beter te leren kennen. Klassen hebben gezwommen in het Bosbad van Putten, er was een teambuilding in Outdoorpark Almere, er waren creatieve workshops waarin je kennismaakte met theater en kunst. Er waren speurtochten, Minute To Win It, megagames en nog veel meer. Het was een zeer geslaagde week.

In de komende weken blijft de groepsvorming centraal staan in de lessen, waarbij we samen werken aan een prettig leerklimaat.

Van de vele activiteiten lichten we in deze nieuwsbrief een paar uit als voorbeeld.

Leerjaar 4, theoretische leerweg

Naar SEC Outdoor in Almere

Op donderdag 29 augustus vertrok leerjaar 4 van de theoretische leerweg met drie bussen naar SEC Outdoor in Almere. Daar stonden uitdagende opdrachten op het programma zoals puzzels oplossen, kratlopen, blind volleyballen, mountainbiken en vuur maken met vuurstokjes. Het was prachtig weer en iedereen was gemotiveerd om de opdrachten tot een goed einde te brengen. Sommigen waren heel fanatiek en hadden het zweet op het voorhoofd, anderen werkten heel goed samen, maar iedereen had er lol in. De begeleiders van SEC Outdoor waren erg te spreken over deze club leerlingen. Een heel geslaagde ochtend!

Leerjaar 2 en 3, havo/atheneum

Torens bouwen, suppen, survivallen en samen koken

De Gouden Week heeft als doel het jaar goed te starten en een positieve sfeer te creëren. We doen dit met allerlei leuke activiteiten, zoals het bouwen van torens, suppen, survivallen en samen koken. De leerlingen hebben elkaar hierdoor beter leren kennen. Naast het plezier was er ook aandacht voor hoe je kunt omgaan met stress en manieren om te ontspannen. Door deze mooie activiteiten, de uitleg over het schooljaar en de fijne ontmoetingen hopen we dat leerlingen klaar zijn voor het nieuwe schooljaar. De leerlingen van leerjaar 2 en 3 hebben enthousiast meegedaan aan de activiteiten en we kijken tevreden terug op deze startweek.

Bouwen, wonen en interieur (BWI)

Leuke dagen bij Praktische Profiel Oriëntatie (PPO)

Afgelopen donderdag en vrijdag stonden in het teken van de PPO-lessen (Praktische Profiel Oriëntatie) voor de leerlingen van leerjaar 2. In carrouselvorm hebben de leerlingen in een dagdeel kennisgemaakt met de vier uitstroomprofielen die het Corlaer College aanbiedt. Zo geven we hen een eerste indruk van de inhoud van de profielen en kunnen ze bepalen welke twee profielen het beste bij hen passen. Daarmee maken de leerlingen verder kennis in een serie PPO-vervolglessen.

Bij de afdeling BWI (Bouwen, wonen en interieur) was het een zeer geslaagd evenement. Zowel de leerlingen als de mentoren waren enthousiast over het aangeboden programma. Met de leerlingen hebben wij gemetseld, met hout gewerkt en een decoratie gemaakt, een mooie selectie van vaardigheden die in het profiel BWI aan de orde komen. Bekijk hieronder de foto’s van deze leuke activiteiten.

Leerjaar 2, Sportklas

Sen-coaching voor klas SP2A

Deze week hebben alle leerlingen uit het leerjaar 2 deelgenomen aan Sen-coaching met Fabian Arlar, die in het dagelijks leven PMT (psychomotorische therapie) geeft en zich richt op groepsdynamiek en hoe groepen functioneren. Tijdens deze sessie hebben de leerlingen ervaren wat Sen-coaching inhoudt.

Wat is Sen-coaching?

Sen-coaching is een vorm van begeleiding waarbij de focus ligt op het versterken van de individuele rol binnen een groep. Fabian Arlar maakt hierbij gebruik van oefeningen en activiteiten die de leerlingen inzicht geven in hun eigen gedrag en interactie met anderen. Ze leren ontdekken welke rol ze het liefst innemen binnen een groep en hoe ze zich het beste kunnen positioneren om zich prettig en veilig te voelen.

Doel van deze les:

  • Samenwerking: De leerlingen hebben geleerd hoe ze effectief kunnen samenwerken, wat helpend is voor een positieve groepsdynamiek.
  • Persoonlijke rol: Door deel te nemen aan diverse oefeningen hebben de leerlingen inzicht gekregen in welke rol ze van nature geneigd zijn aan te nemen in groepssituaties.
  • Veilige sfeer: Een belangrijk aspect van deze sessies was het creëren van een veilige en vertrouwde omgeving binnen de groep. De leerlingen hebben tools en inzichten gekregen om hier actief aan bij te dragen.

Deze ervaring  helpt onze leerlingen om met meer zelfvertrouwen en begrip voor anderen deel te nemen aan groepsactiviteiten, zowel binnen als buiten de klas.

Mevrouw Van Leuven (mentor): “Mijn mentorklas SP2A heeft ook Sen-coaching gehad. Erg leuk! Ze moesten van al het materiaal dat in de gymzaal lag, een zo hoog mogelijke toren bouwen. Dat is goed gelukt! Ze hebben goed samengewerkt en overlegd met elkaar. Als mentor erg leuk om te zien hoe de leerlingen elkaar ook aan het coachen zijn.”

Leerjaar 6, atheneum

Kamperen op de Goudsberg

De oudste leerlingen van de school startten het schooljaar met een kamp. Woensdagochtend vertrok het gros van atheneum 6 op de fiets naar De Goudsberg in Lunteren; de rest kwam er op scooters, brommers en met auto’s achteraan. Voor een enkeling bleek dit al een gevaarlijke oversteek te zijn en was het laatste stukje met de fiets bergop geen pretje. Nadat de tenten opgezet waren, konden leerlingen gelukkig in de zon genieten van het zwembad en het voetbalveld. ‘s Avonds werd er fanatiek gestreden tijdens de pubquiz van meneer Stam.

De volgende ochtend vertrok de stoet richting Zeumeren om vlotten te bouwen, te suppen en te waterskiën. Bij de eerste twee activiteiten was er regelmatig sprake van sabotage – als een ander team wel de juiste knopen had gelegd – en probeerde men elkaar continu van het vlot of de sup te krijgen. Bij het waterskiën waren er wat meer gefocuste gezichten, maar ook grote glimlachen als het (eindelijk) lukte om toch te blijven staan op de waterski’s of als je niet in bocht twee of drie was gevallen onder luide aanmoediging van de mentoren en klasgenoten vanaf de kant. 

Terug naar de camping voor de tweede avond, waar het opnieuw gezellig was. Meneer Van Wee en mevrouw Van den Maegdenbergh regelden het avondeten, terwijl meneer Hahn duikwedstrijden in het zwembad verloor van zijn mentorleerlingen. De ontspannen sfeer maakte het kamp een groot succes: van samen voetballen tot de tent versieren voor Lottes verjaardag, van sterren kijken tot tosti’s maken naast je tent, van goede nachtelijke gesprekken tot samen muziek maken. Dit is een goed stel.