Nieuws

Delen is vermenigvuldigen – Inleiding Corlaer Nieuws

16-09-2024
NieuwsDelen is vermenigvuldigen – Inleiding Corlaer Nieuws
Inleiding Corlaer Nieuws

Delen is vermenigvuldigen

Als er één ding is dat we soms lastig vinden, dan is het wel het delen. We houden vaak liever vast aan wat we hebben, uit angst dat we tekortkomen. Maar juist in dat vastklampen missen we de diepe vreugde en rijkdom die delen kan brengen.

Vorige week maandag had ik de eer om de maandopening te verzorgen voor alle tweedejaarsleerlingen van het vmbo. De zaal zat vol met jonge tieners, op zoek naar hun plek in de wereld. En eten is voor hen, net als voor ons allemaal, iets waar iedereen wel een band mee heeft, of dat nu positief of negatief is. Het thema van de week was dan ook ‘eten’. 

Eten heeft in de Bijbel een bijzondere betekenis. Een van de verhalen die dat prachtig laat zien, is het wonder van de broodvermenigvuldiging. Misschien ken je het verhaal: Jezus stond voor een menigte, die naar Hem was gekomen om Zijn woorden van troost en hoop te horen. Maar het werd etenstijd en er was maar heel weinig voedsel – slechts vijf broden en twee vissen. Wat deed Jezus? Hij sprak de zegen uit, brak het brood, en begon te delen. Tegen alle logica in bleek er voor iedereen genoeg te zijn. Niemand ging met honger naar huis.

Toen ik dit verhaal aan de leerlingen vertelde, stelde ik hen een vraag die velen van ons misschien ook wel hebben: “Waarom gebeurt zo’n wonder niet nu, in een wereld waarin nog steeds zoveel mensen honger hebben?” Het antwoord ligt, denk ik, niet alleen bij Jezus, maar ook bij onszelf.

Als we naar de wereld om ons heen kijken, lijkt het alsof mensen steeds meer voor zichzelf leven. We zijn bang dat als we delen, we zelf te weinig overhouden. Het verhaal van de broodvermenigvuldiging leert ons dat delen geen verlies is, integendeel. Als we leren geven, vermenigvuldigen we niet alleen wat we hebben, maar ook de vreugde, liefde en verbondenheid tussen ons. Delen betekent om kijken naar de ander, aandacht geven, laten voelen dat iemand er toe doet.

Delen hoeft niet altijd groot te zijn. Het kan iets kleins zijn; een glimlach, een vriendelijk woord, een schouderklopje, een knuffel. En het kan ook zoiets praktisch zijn als eten delen. In ons dagelijks leven kunnen we dus de keuze maken om iets kleins om te zetten in iets groots.

Daarom heb ik de leerlingen uitgedaagd om na te denken over een simpel voorbeeld: “Heb jij weleens je lunch weggegooid op school, terwijl er kinderen zijn die zich geen lunch kunnen veroorloven?” We zijn zo gewend om eten als vanzelfsprekend te zien, dat we soms vergeten hoe bijzonder het eigenlijk is om een gevulde lunchbox mee te krijgen. Ik heb hen gevraagd om voortaan bewuster te zijn: eet je broodje vandaag met dankbaarheid en besef hoe gezegend je bent. En als je het morgen liever niet wilt, vertel dan thuis dat je die dag iets in de kantine haalt in plaats van het zomaar weg te gooien.

Met deze boodschap wilde ik hen laten zien dat we allemaal, elke dag, de keuze hebben om iets te delen, hoe klein ook. En dat in die keuze een kracht schuilt die de wereld een stukje mooier maakt. Want door te delen, maak je in het leven van iedereen een verschil, ook in dat van jezelf. Delen is juist een kans om het leven van onszelf en van anderen te verrijken.

Remko Koppelaar, afdelingsleider theoretische leerweg